Saturday, June 23, 2012

Me in Medical

Assalamualaikum..

Sekarang cukup 5 minggu aku di Medical posting
Banyak sgt benda yg aku belajar
But still byk jugak benda yang aku tak tahu

Semakin byk aku belajar, semakin byk aku tak tahu
Dgn kata lain semakin byk menuntut ilmu, semakin 'ngeng'
So lebih baik berhenti menuntut ilmu..(haha)
Tak2.Sebenarnya semakin byk aku belajar, rupanya baru aku tahu betapa ceteknya ilmu yg aku ada.. =,=

Banyak benda yang aku agak 'touching' sepanjang sepanjang Medical posting ni
Hari tu pergi tgok CAPD (Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis)
Patient yang pegi buat CAPD ni patient end stage renal failure
And most of it elder patient la kan
Tapi hari tu pegi klinik nephro, jumpa patient Putra Haikal
Mula-mula aku igt mak dia yg nak buat CAPD
Rupa2nya Haikal, 9 tahun, dah ada renal failure
So mak Haikal terpaksa buat CAPD utk anak dia 5kali sehari!
Ya Allah..bayangkan 5 kali sehari buat peritoneal dialysis
Tok Ma aku buat hemodialysis selang sehari pun dah cukup kesian aku tengok
Ya Allah..aku tak tahu lah. Memang kuat sungguh hati ibu gigih menjaga anak

Dalam wad pulak, aku rasa terharu tgok patient ni bersolat atas katil, 
Pakcik Ghalim namanya
Ini 1st time aku tgok patient solat
Lepas dia solat tu aku tegur lah dia
Baik betul lah pakcik niiiiiiiiiiiiii..
Sangat2 lah fatherly..
Ya Allah kurniakan dia kesihatan yang baik Ya Allah..

Ada sorang patient lagi akak Selmah
Akak ni suddenly dpt hemorrhagic stroke attack
Tak boleh berjalan, bercakap pun agak susah
Aku baca report dia. Akak Selmah ni baru letak under psychiatric
Since dia dapat stroke ni dia mengalami depression yang amat sangat sbb tak dpt berjalan and bercakap properly mcm dulu
Tak boleh bekerja, lonely, and family member tak rapat dengan dia..
Ya Allah..kesiannya..kalau menyelami kehidupan setiap patient ni aku rasa aku banjir dah
Bila aku entertain kak Selmah, aku dapat rasa keikhlasan dia
Bagi aku makanan, siap bagi fon number and address lagi suruh visit dia (huhu)
InshaAllah ada kebaikan sedang menanti untuk dirimu kak Selmah..

So far, dalam Medical posting ni, aku dapat rasa Medical bukan lah taste aku (hehe)
Tapi in terms of medical knowledge, byk benda aku belajar dlm posting ni
And banyak benda tentang life juga yang aku dpt ambil iktibar (posting lain pun sama)
Just sometimes, aku terfikir, am I able to be a good doctor?or at least a 'safe' doctor?
Aku takut..Ya Allah..Bantulah aku..permudahkan lah..

-"Allah tak marah kalau kita tak pandai, tapi Allah marah kalau kita tak pergi belajar"- UAI

Betul tu Ustaz Azhar! Moga kata2 Ustaz sentiasa terngiang dlm telinga ni.huhu..



No comments:

Post a Comment